Självutvecklingsresan Session 17 – Hur självcentrerad är du?

img_0703-2

Jag är din Självutvecklingscoach – häng med måndag-fredag!

Tidigare i livet har jag varit väldigt ”självcentrerad” vilket har gjort att jag haft svårt att vara ”här och nu” och njuta av mötet med andra människor.

Min ”självcentrering” ledde till att jag i mötet med andra var helt upptagen av hur de uppfattade mig. Tyckte de om mig? Vad tyckte de jag var ”värd”? osv. Jag hade då dålig självkänsla och mycket ”rädsla för att inte duga” (en av våra vanligaste ”grund-rädslor”). Det gjorde att jag fastnade i en bubbla av självcentrering och att jag hade svårt att riktigt ”se” och ”möta” den andra personen. Min låga självkänsla och osäkerhet gjorde också att jag blev misstänksam mot andra och nästan letade efter negativa baktankar hos andra.

Nyckeln för mig har varit att bygga upp min självkänsla för att minska på min självcentrering och kunna njuta av livet och andra människor. Det har vi tagit upp här och vi kommer att jobba vidare med det framåt.

Dagens Session 16 – handlar om att bli medveten om din självcentrering

1, Var uppmärksam i dagarna som kommer hur du är när du möter andra människor. Hur mycket funderar du på hur du uppfattas? Kan du se att rädslor kommer upp? Är du rädd för att inte bli accepterad, omtyckt och sedd som värdefull? Hur mycket av tiden i ett möte tänker du på dig själv och hur mycket tänker du på den andra personen?

2, Är du väldigt känslig och tycker att andra sårar dig ofta? Vänd på tanken lite och fråga dig en gång till ”är det verkligen sant?” Eller är det så att du i mötet med andra ibland befinner dig i ”bubblan av ditt sårade inre barn” och reagerar därefter och upplever det andra säger som sårande, okänsligt osv (fast det kanske egentligen inte var så)?

3, I din vardag – hur mycket tid ägnar du åt att fundera på dina egna ”problem”, allt i ditt liv som ev. inte funkar, dina rädslor/oro (detta är också ett uttryck för självcentrering) respektive hur mycket tid ägnar du åt att bry dig om andra, försöka se och hjälpa andra människor?

4, Fundera på detta. Kan det vara så att vår självcentrering är det som gör oss olyckliga? Skulle vi inte vara lyckligare om vi kunde ”släppa oss själva” och våra rädslor för att inte duga och bara leva och vara?!

5, ”Rikta dig utåt” mera! När du känner dig deppig, frustrerad, rädd testa då att t.ex. ringa upp en vän och fråga hur den personen mår! Om du inte vet vem du ska ringa – prata med en främling t.ex. en äldre person på stan som verkar ensam. Fundera på hur du kan vara till hjälp för någon annan varje dag. Kom ihåg det vi ger i livet får vi tillbaka. Känn efteråt hur du mår av detta.

Det var dagens övning. Hoppas det gav dig några nya insikter. Sprid det gärna vidare och kom med kommentarer här om du vill. Kram 🙂