Att man inte fattat det här tidigare!

Sedan jag börjat blogga har jag märkt att jag fått svårare att somna och att jag fått sämre sömn.

Jag har aldrig förut märkt att jag inte kan dricka kaffe på eftermiddagen för att jag inte kan sova sen på kvällen.. men tänkte att jaha nu har det blivit så.. Men sen var vi på en föreläsning häromdagen där en sjuksköterska pratade om sömn och det klickade då att självklart så är det det sena bloggandet som gjort mig så pigg! Shit att jag inte förstått det förrän nu. Alltså självklart förstod jag att själva jobbandet sent påverkade sömnen.. men att det var själva ljuset i datorn/ telefonen som påverkat mig hade jag inte förstått. Har verkligen känts som rent fysiskt typ koffeinaktigt sömnlöst state jag varit i..

Använder du surfplattan eller mobilen innan du lägger dig? Är du rädd om din sömn och även om ditt minne så är det bäst att sluta med det. Det blå ljuset från skärmarna påverkar oss nämligen mer än vi tror.

Det blåa ljuset som de flesta skärmar strålar ut har en egen direkt negativ inverkan på vår sömn och också vårt minne vilket det är många som inte känner till. Men så är det faktiskt. Skärmar strålar ut blått ljus på en frekvens som lurar kroppen att tro att det är dag.

När det blir mörkt och vi ska gå och lägga oss så ökar normalt sett nivåerna av sömnhormonet melatonin. Men utsätter vi oss för det blåa ljuset från alla skärmar vi omger oss med så påverkar det just melatoninet och trycker ner det vilket gör det svårare att somna.

Och sömnen är helt avgörande för vårt minne. När vi sover bearbetas och förstärks minnen och en god nattsömn kan förbättra minnet och göra det lättare att lära sig nya saker.

Så egentligen är rekommendationen att stänga av alla slags skärmar flera timmar – eller i alla fall minst en timme före man lägger sig.

Nu har jag aktiverat att ljuset blir ett svagare night mode på mobilen automatiskt mellan 22-07 och jag försöker tänka på att sänka ljuset på datorn om jag t.ex. bloggar sent. Det verkar hjälpa lite fast vet inte riktigt hur mycket ljus som stoppas från att påverka mig genom det här strategierna. Bäst vore såklart att ha skärmfritt flera timmar innan man lägger sig som sagt.. men vem lyckas med det?

Vad tänker du om det här? Kom gärna med kommentarer här 🙂