Boosta självkänslan!

Laura, vår lilla älsklingsbebis som blivit stor :)
Laura, vår lilla älsklingstjejbebis som blivit stor 🙂

Jag har haft en soft hemmadag med barnen idag. I och med att vi var borta mycket ifrån dom igår var de min prio nr 1 idag. Jag ville också ta det lugnt och vila och försöka hålla i den lugna, fina känslan jag fick av meditationen igår. Inte stressa, jaga upp mig eller bråka med någon. Det har gått rätt bra måste jag säga.

Tänkte dela några ord om självkänsla. Det är ju vårat eget värde – inte att förväxlas med självförtroende som är starkt kopplat till det vi presterar. Jag har jobbat med min självkänsla i många år. För flera år sen var jag tvungen att bygga upp min självkänsla från grunden. Jag visste inte vem jag var och tyckte inte jag var värd mycket för den jag var, utan bara för det jag presterade. Jag levde mycket ett ”fasadliv” där jag var den coola, balla tjejen, och trodde jag måste vara den för att andra skulle tycka om mig. Jag ordnade mycket fester och middagar hela tiden för att vara populär (och det funkade) och tyckte att jag var tvungen att vara rolig hela tiden för att få uppmärksamhet/få andras gillande. Idag har jag en bra självkänsla och duger mycket mer som jag är. Jag har gjort många övningar för att bygga upp min självkänsla. En period t.ex. gjorde jag ”bra-listor” varje dag, d.v.s. spaltade upp det som jag gjort bra varje dag. Jag körde en period med att ha lappar uppe lite överallt (även på jobbet) och även rabbla affirmationen ”jag älskar migsjälv från topp till tå precis som jag är just nu” (d.v.s. med fel och brister) i huvudet. Det var en gammal ”grammofonskiva” som spelades i mitt huvud hela tiden med att jag var dålig, jag dög inte osv, så då gällde det bara att varje gång kontra med den här positiva affirmationen – d.v.s. att jag visst gjorde det. Till slut började jag tro på den positiva affirmationen och i och med att jag började leva mitt liv mer ifrån mitt hjärta  (och inte bara leva upp till andras förväntningar och försöka duga ” i andras ögon”) så har mitt eget värde d.v.s. min självkänsla kunnat bli allt starkare.

När det gäller barnen försöker jag att köra på 5-1 regeln d.v.s. att för varje gång jag säger något negativt till dom eller ”tjatar”/”skäller” på dom så ska jag säga 5 positiva saker. Jag försöker säga att de är bra och uppmuntra dom snarare än att säga att de är duktiga. Ordet duktig är ju starkt kopplat till prestation och jag vill att de ska känna att de duger i sigsjälva och är älskade för de de är (oavsett prestationer). Jag vill värna om och försöka bygga upp deras självkänsla, så de känner att de duger precis som de är.