Din självutvecklingsresa Session 14 – Du är ok!

img_8055

Jag är din självutvecklingscoach – Nya Sessioner måndag-fredag!

Jag tror verkligen på att vi ska vara öppna och leva så mycket utan masker som vi kan. Vi ska inte gå runt och bara klistra på ett leende fast vi känner oss ledsna eller arga. Alla känslor är ok!

Idag har jag känt mig ledsen, arg, glad, trött, less, förhoppningsfull – ibland är det massa känslor som varvas under en dag. Håller vi inne på våra känslor eller trycker ner dom med flyktmedel som överdrivet mycket godis, alkohol, tv, spel mm så blir vi som ”tickande bomber” som exploderar på folk i vår omgivning titt som tätt eller riskerar att krascha totalt i ”utbrändhet” eller depression.

Vi behöver både Yin och Yang. Tillåter du inte dig själv att vara ledsen och gråta ibland, blir det svårt att känna 100% glädje och lycka också. 

Dagens Session 14 handlar om att påminna dig att du är en människa som är precis som du ska vara och att alla dina känslor är ok. Du behöver inte vara glad och energisk hela tiden för att duga. Tillåt dig att känna det du känner, bli medveten om det och bekräfta dig själv för att du är en fin människa som lever och känner.

1, Stå upp axelbrett mellan benen. Andas djupa andetag. Ett ner till fötterna, ett ner till anklarna, ett ner till knäna, ett ner till ljumskarna, ett djupt ner i magen, ett in i hjärtat. Känn in i ditt hjärta nu och fortsätt andas. Vilka känslor känner du därinne? Kanske är det känslor som sitter fast i halsen också? Andas och tillåt dig att bara känna, kanske är det lite gråt som vill komma ut? Gör gärna ett ljud på utandningen. Kanske vill du skrika ut lite ilska. Du kan skrika ut ordet NEJ om du vill här! Känn lite till och andas.

2, Ta några andetag till. Kom ut ur dig själv och tillbaka till rummet.

3, ”Summera” de känslor som kom upp framför spegeln utan att döma dig själv det minsta eller tänka att ”så här får jag inte känna”. Säg en mening för varje känsla t.ex. ”jag är lite ledsen och det är ok” eller ”jag är arg och det är ok” eller ”jag är lite glad och det är ok”. Säg några stycken om det känns bra för dig. Tänk att du skickar kärlek till dig själv i spegeln.

4, Lägg dig på golvet och nu bara andas och tänk att du skickar varm, kärleksfull energi till dig själv. Föreställ dig att du andas in kärlek och vackert lysande vitt ljus in i ditt hjärta. Bara njut av andetagen, din kropp och hur levande och underbar du är. Kanske börjar en känsla av tacksamhet spridas i din kropp för att du lever och för att din kropp och din själ är så fantastiska.

Det var dagens Session. Hoppas den var givande för dig. Sprid gärna detta vidare till de som behöver det och låt oss gärna veta hur du upplevde övningen. Kram <3